Mokyklos keitimas – tai vienas iš gyvenimo momentų, neretai keliančių įtampą tiek vaikams, tiek jų tėvams. Visgi kartais gyvenimas susiklosto taip, kad permainos tampa neišvengiamos: keičiame gyvenamąją vietą, keičiasi vaiko poreikiai ar tiesiog suprantame, kad esama ugdymo aplinka nebėra tinkamiausia mūsų vaikui. Taigi jei ir Jums tenka susimąstyti apie mokyklos keitimą, siūlome keletą patarimų, kurie gali padėti lengviau išgyventi šią nelengvą permainą.

Kada verta svarstyti mokyklos keitimą?

Mokyklos keitimas – didelis ir svarbus žingsnis, todėl verta jį svarstyti, jei:

  • vaikas dėl mokyklos nuolat jaučia nerimą, nenori joje būti,
  • pastebite, kad mokyklos ugdymo turinys, vertybės ar aplinka neatitinka vaiko asmenybės ar mokymosi stiliaus,
  • vaikas susiduria su pasikartojančiais patyčių ar izoliacijos atvejais,
  • šeima keičia gyvenamąją vietą ir kelionė iki esamos mokyklos tampa neįmanoma ar per sudėtinga,
  • norėtumėte, kad Jūsų vaikui mokykloje būtų skiriama daugiau individualaus dėmesio ar būtų taikomi pažangesni ugdymo metodai.

Bet kuriuo atveju, priimant sprendimą būtina žvelgti į platesnį kontekstą: sprendimas turi būti grindžiamas ne lūkesčių netenkinančiais pažymiais ar laikinais sunkumais, o vaiko emocine būsena ir jo mokymosi nuostatomis. Kartais mokyklos keitimas padeda atsikvėpti ir atrasti naujų jėgų ir motyvacijos, tačiau tai neturi būti pirmasis pasirinkimas sprendžiant problemas.

Mokyklos keitimo procesas: nuo ko pradėti?

Geriausia pirmiausia pradėti nuo atviro pokalbio su vaiku. Svarbu išgirsti jo mintis, suprasti baimes ir lūkesčius. Jei keitimas inicijuojamas dėl vaiko patiriamų sunkumų, verta pasikalbėti ir su mokyklos pedagogais: jie gali pasidalinti savo įžvalgomis ir padėti įvertinti situaciją objektyviau.

Mokyklos pasirinkimas turėtų būti grindžiamas ne tik geografinės vietos patrauklumu ar gerų akademinių rezultatų lūkesčiu, bet ir vertybėmis, bendruomenės atmosfera bei požiūriu į vaiką kaip unikalią asmenybę. Rekomenduojame aplankyti kelias ugdymo įstaigas, pasikalbėti su mokytojais, susipažinti su ugdymo programa, mokyklos kasdieniu ritmu ir jos filosofija.

Galiausiai – pasirūpinkite visais reikalingais dokumentais, tačiau dar svarbiau – emociniu vaiko pasirengimu. Kad patekimas į mokyklą būtų sklandus, verta su juo iš anksto pasikalbėti apie naują dienotvarkę, naujus draugus ir būsimus mokytojus. Vaikui svarbu žinoti, kad mokyklos keitimas – ne pabėgimas nuo buvusios situacijos, o naujas žingsnis, kuris gali būti puiki nauja pradžia.

Kas gali padėti priimti lemiamą sprendimą?

Mokyklos keitimas yra ne tik perėjimo į naują akademinę aplinką klausimas – tai pirmiausia yra emocinės brandos ir pasirengimo reikalaujantis sprendimas, kuriam priimti reikia ir laiko, ir psichologinio jautrumo. Tėvams labai svarbu ne tik pasitikėti savo nuojauta, bet ir surinkti kuo daugiau informacijos. Kartais puiki mintis yra pasikalbėti su kitų vaikų, lankančių dominančią mokyklą, tėvais – jų patirtis gali padėti išvysti platesnį vaizdą ir sužinoti apie mokyklos realią kasdienybę. 

Tačiau vien suaugusiųjų nuomonės ir racionalių įžvalgų nepakanka. Labai svarbu suprasti, kad net ir maži vaikai turi savo nuomonę, intuiciją ir vidinius pojūčius. Neretai būtent jie greičiausiai pajunta, ar naujoji ugdymo įstaiga jiems tinka. Tad jei kažkas vaikui neduoda ramybės, bet jis negali to tiksliai įvardinti žodžiais, stebėkite jo kūno kalbą ir emocijas – jos gali būti svarbesnės nei žodžiai. Įtraukdami vaiką į sprendimo procesą, ne tik parodysite jam, kad vertinate jį kaip asmenybę, bet ir įgysite dar daugiau svarbios informacijos, padėsiančios pasirinkti.

Kaip vaikas jaučiasi keisdamas mokyklą?

Mokyklos pasirinkimas ir keitimas neretai būna tapatybės ir saugumo iššūkis vaikui: palikdamas pažįstamą aplinką ir senus draugus, jis gali jaustis pasimetęs, išsigandęs ar liūdnas. Visgi šis pokytis gali tapti ir smalsumo bei džiaugsmo šaltiniu – galimybe pažvelgti į save iš naujo, sutikti naujų draugų, patirti naujų įspūdžių.

Svarbiausia – neprimesti vaikui savų baimių ir lūkesčių. Leiskite jiems išsakyti, kaip jaučiasi, ir pasikalbėkite apie būsimą pokytį kaip apie nuotykį, kuriame gali būti visko – tačiau jūs visada būsite šalia. Perėjimą palengvina kasdienės rutinos stabilumas ir aiškus žinojimas, kada, kur ir kaip prasidės naujasis etapas.

Kaip nauja mokykla gali palengvinti pokytį vaikui?

Kiekviena ugdymo įstaiga gali prisidėti prie to, kad vaiko priėmimas į mokyklą ir jos bendruomenę būtų kuo sklandesnis. „Saulės gojuje“ naujokai sutinkami šiltai ir palaikančiai. Vaikas nėra tiesiog „įmetamas“ į naują aplinką – jis supažindinamas su klasės draugais, mokytojais, mokyklos erdvėmis. Mokytojai atidžiai stebi vaiko adaptacijos eigą ir apie tai informuoja tėvus, reikalui esant, kviečia juos į susitikimus.

Pirmosiomis savaitėmis didžiausias dėmesys skiriamas ne akademiniams rezultatams, bet pirmiausia vaiko savijautai. Integracijos laikotarpis leidžia vaikui ne tik apsiprasti su nauja aplinka, bet ir įveikti drovumą ir vėl „tapti savimi“. Palaikanti bendruomenė, šiltas santykis su mokytojais ir individualus jų dėmesys – visa tai labai padeda kurti saugią erdvę adaptacijai naujoje aplinkoje.

Kodėl verta rinktis „Saulės gojų“ kaip naują mokyklą?

Keičiant ugdymo įstaigą, dažnai ieškoma „ko nors daugiau“: daugiau žmogiško santykio, daugiau asmeninio dėmesio, daugiau galimybių vaikui augti savo tempu ir pagal savo prigimtį. „Saulės gojus“ – tai ilgoji mokykla, kuri nuo lopšelio iki vyriausių klasių išlaiko nuoseklią vertybinę liniją: čia skatinama ne tik akademinė pažanga, bet ir ugdomas emocinis raštingumas, kūrybiškumas, savarankiškumas.

Mokyklos bendruomenė itin dėmesingai priima naujus vaikus: jie greitai įtraukiami į veiklas, skatinami kalbėti apie savo patirtis, įgyti pasitikėjimo savimi. Jei tėvai jaučia nerimą ar turi klausimų, mokytojai arba administracija visuomet pasiruošusi į juos atsakyti, duoti patarimų ar kitaip padėti.

Pakeitus mokyklą, palaikykime vaiką toliau

Sprendimo keisti mokyklą priėmimui ir pasiruošimui reikia skirti daug dėmesio, tačiau verta prisiminti, kad perėjimas į kitą ugdymo įstaigą – tai tik pradžia: svarbiausias darbas prasideda vaikui jau lankant naująją mokyklą. Tai metas, kai ne tik mokykloje, bet ir namuose vaikui reikia rodyti daugiau dėmesio, kantrybės ir palaikymo. Galbūt pirmosios savaitės bus džiaugsmingos, tačiau vėliau gali atsirasti abejonių ir ilgesio senajai aplinkai. Tai natūralu. Kalbėkitės su mokytojais, dalinkitės pastebėjimais, padėkite vaikui išreikšti emocijas. „Saulės gojuje“ šeimų ir pedagogų bendradarbiavimas yra ne formalumas, o būtinybė: reguliari komunikacija leidžia išspręsi daugelį iššūkių anksčiau, nei jie tampa problemomis.